Období 1.1.1944 - 26.12.1944

15.03.2014 14:57

1. leden 1944 – sobota – Nový rok Dnes jsem dostal dopis od manželky, píše, že minulé měsíce byla otrávený,a byla zvědavá, co by se stalo, když bych se dostal se domů a zjistil jak je chladná. Dost skličující dopis, napsal jsem zpět, nevím co se stane.

3. leden 1944 – pondělí Dnes jsem dostal láhev vína, společně s jedním z hochů. To bylo tak silné, měl jsem náladu, měl jsem šťastný pocit, nemohl jsem přestat se smát. Naděje, žetento rok přinese úspěch. Postel 7 odpoledne.

5. leden 1944 – středa Německé zprávy dobře neinformují, z dalších zdrojů jsou informace výborné. Rusové vstoupili do Polska do Polska. Stále útočí a Němci se bojí druhé fronty o které vědí,že musí přijít dříve nebo později. Berlín prodělal těžké bombardování našim vojenským letectvem, které ho na týden ochromilo. Zoologická zahrada také utrpěla zkázu, zvířata se rozutekla.  Slon nebyl zabitý, ale zraněný chybnou ránou od policisty a to ho rozzuřilo a zabíjel lidi.

6. leden 1944 – čtvrtek Pracuji na stroji ' Seumen '. Práce je O.K., protože já jsem sám předákem s dalším chlapcem pode mnou. Pracující ne strojích prakticky od té doby, co jsem přišel. Žádné zprávy o válce. Postel 7 hodin večer.

9. Leden 1944 – neděle Další obvyklá neděle, nic na práci, jen  sedět a přemýšlet, je toho dost, aby člověk zešílel. Já píši a říkám lidem, že všechno je O.K. a jsem spokojený. Jediné spojení, které my máme s vnějším světem je dopisy a dokonce i tyto zastavili. Prakticky jsem zapomněl jak manželka vypadá. Když jeden je vězeň je divné jaké cizí myšlenky napadají, mé myšlenky se v hlavě honí a pasáže uvedené v manželčiných dopisech dělají věci horší. Pro smilování Boží. Postel 8 hodin večer.

12. leden 1944 – středa Navštívil jsem doktora s mým žaludkem, říkal, že to je na operaci zánětu slepého střeva. Dnešní zprávy říkají, že 1125 našich letadel byla sestřeleno ve středním Německu včera odpoledne.  Naši v Itálii útočí a Rusové také útočí.

16. leden 1944 – neděle Napsala jsem dopis manželce, ale musel jsem ho zničit, byl hodně špatný na poslání. Poslední zprávy "1 200 letadla nad Berlínem, uprchlíci žijí ne daleko odsud, oni museli odejít spěšně, někteří z nich museli odejít v jejich nočním oblečení a nastoupit do vlaků.

24. leden 1944 – pondělí Dnešní zprávy "britské vojenské jednotky provedli další vylodění na severu z Itálie".  Dnes ráno německý major pohovořil o výměně pracovních týmů

27. leden 1944 – čtvrtek Dnes žádné zprávy. Tři vředy, jeden na mé tváři a dva na mém krku, je to trápení.  Je to překvapující co jeden zkusí. Co já chci je manželka

30. Leden 1944 – neděle Uvažuji zda roztrhat znovu dopis manželce.

31. leden 1944 – pondělí Britské vojenské jednotky útočící na široké frontě straně v Itálii. Němci opustili další horskou pozici. Rusové si vedou dobře, dobili další dvě města blízko Leningradu. Velký nálet na Berlín trval 24 hodiny, čtyřicet budov zničených do základů, těžké oběti. Přestal jsem pracovat na stroji, teď pracuji venku na place.

2. únor 1944 – středa Jeden z našich starých spolupracovníků spáchal dnes sebevraždu, oběsil se. Ztratil svého syna v Rusku a jeho manželka byla poslaná na práci. Žádné válečné zprávy.

4. únor 1944 – pátek Poslední zprávy z dobrého zdroje "deset divizí Němců zničeno v Rusku". Noviny připouští, že tři města byla evakuovaná. Naše vojenské jednotky neustále postupují v Itálii.

6. únor 1944 – neděle Angličtí parašutisté seskočili několik mil od nás. Dva padáky byly nalezené na stromech, ale lidi chyběli. Ve městě jsou činěná opatření.

8. únor 1944 – úterý Dva anglické balony z balonové přehrady přeletěly přes nás a spadly několik mil od Svitav. Nikdo neví, jak se zde ocitly.

13. únor 1944 – neděle Další z našich chlapců přišel o svou manželku, toto postihuje polovinu nás ženáčů, že zapomínají jejich ženy, množí se rozvodová řízení. Zpráva o tom že dostaneme dovolení k tomu, abychom jeli do kina, ale myslíme,že to jsou jen kecy. Uvidíme.  Počasí hrozné, nad kolena ve sněhu.

25. únor 1944 – pátek Angličtí výsadkáři byli vystopovaní k domu blízko nás v obci Hornstadt. Ozbrojená policie byla vyslaná je zadržet, stříleli na ně kulometem, ale onu zabili dva policisty a jednoho zranili. Majitel domu se oběsil a jeho manželku byla odvedená. Stráže nám říkali, že to byli angličtí zajatci, kteří uprchli, ale my dostáváme informace z dobrých zdrojů.

5. březen 1944 – neděle Mluvili jsme s civilistou, který je zde na návštěvě, přijel z Berlína. Ztratil jednoho syna v Rusku a jeho další je nezvěstný v Itálii. Jeho dům v berlíně byl zničen bombardováním. Při náletech byli všichni ve dne v noci v krytu. Žádné válečné zprávy. Vyhrál jsem 37 marek v kartách.

7. březen 1944 – úterý Dnes se jeden z našich chlapců setkal s anglickým důstojníkem dole ve městě. On mu  řekl, že válka je pro nás úspěšná; oni nějak dostávají zprávy BBC.  Finsko žádá Rusko o příměří. Rusové stále postupují. Mládenec v jiném pracovním týmu dostal dopis, že pokračují jednání pro výměnu zajatců. Němci také mají stejné zprávy, zdroj neznámý. Doufejme, že je to pravda.

8. březen 1944 – středa Docela pěkný rozruch dneska. Chlapík, který zde pracoval je na dovolené z fronty. Všichni dělníci ho šli uvítat, protože byl vyznamenán Rytířským křížem, jaká čest, přivezli ho autem, fotografové byli u toho a vlajky vyvěsili ve městě. V sedm večer přišla zpráva, že je ve vězení, protože si to vymyslel. Jaká senzace. Další zpráva, jeden muž dole u silnice se oběsil.. Obchodník.

12. březen 1944 – neděle Zprávy přímo z Lamsdorfu. "170 našich mladíků uniklo z tábora a nebyly viděni od té doby". Další podzemní tunel byl nalezen Němci v těsně u lesa. Padací dveře byly skryté pod keři, Němci spadli do tunelu a zjistili, že byl pod umývárnami s východem ven v hlavním táboře. Dokonce tam byla nainstalovaná elektrická světla, pět tisíc postelových prken byla použito. Dokonce Němci říkají, že to byla úžasné práce. Další tunel se blíží k dokončení, ale skopčáci ho nemohou najít. Hlínu odnášeli daleko ukrytou v krabicích na smetí. Několik rozhlasových přijímačů v táboře nemohou najít. Kanadský chlapec z vojenského letectva cestoval do Lamsdorfu skočil skrz okno vlaku, byl okamžitě mrtvý. Svědkem byl mládenec ve stejném kupé.

13. březen 1944 – pondělí Dva muži (Angličané) zastřeleni v pracovním táboru strážemi. Jeden se obrátil s cigaretou v ústech a strážný ho střelil do hlavy, kouření je zakázané. Další mladík byl zastřelený pro používání hrubých výrazů vůči strážným. Oba byli odvlečeni stranou. Zástupci ze Švýcarska to vyšetřovali. Oba měli úžasný smuteční obřad. Dnešní válečné zprávy, "Rusové jsou jen 160 kilometrů od slovenské hranice.

14. březen 1944 – úterý Rusové se činí. Těžké boje kolem Chersonu. Postupují na Tarnapol a do Polska. Jsou blízko hranic Maďarska, Rumunska, Slovenska a tak vytvářejí Němcům ještě větší frontu. Žádné balíky. Tyfus v Lamsdorfu, Rusů umírá až šedesát denně. Nový strážný, kterého zde máme byl  třikrát zraněný v Rusku; také šlápl minu a byla odhozen 15 metrů. Jeho tvář je sklíčený a on se vzbudí v noci s křikem, jeho nervy jsou zničené. Nemohu mu pomoci, ale zželí se mi ho.

16. březen 1944 – čtvrtek Jeden z našich chlapců se dnes vrátil z Berlína.  Město je ze 70% zničené, 39 náletů za 40 dnů. Poslední nálet provedlo 1 500 letadel. přivezl dvě brožury. Jedna se jmenuje 'Luftpost', druhá  je o Stalingradu. Rusové stále postupují.

18. březen 1944 – sobota Hrajeme v noci karty a vyhrál jsem 43 marek. Je to má oblíbená hra, je třeba mít dobrou paměť na následující karty  a to mi přináší výhru. Dnešní zprávy, "ruské vojenské jednotky jsou právě teď v Rumunsku. Silně sněží.

23. březen 1944 – čtvrtek Zprávy dnes večer. Německé vojenské jednotky obsazují Slovensko. Němci evakuovali další město blízko Lemburgu. Rusové postupují den za dnem.

26. březen 1944 – neděle Osmnáct anglických důstojníků uprchlo ve francouzských uniformách. Dnes byl vyhlášen výjimečný stav v naší oblasti, policie hlídá ulice. Bomby hozené do vlakových oken, mosty vyhozené do vzduchu, také továrna. Nejsou dopisní lístky tak nemohou napsat manželce.

28. březen 1944 – úterý Čtyři z důstojníků, kteří uprchli byli chyceni, údajně dva strážní byli zabiti a několik důstojníků (anglických) také. Policejní zpráva z dneška, "žena nahlásila, že jednoho ze zajatců viděla onanovat minulou neděli za nějakými poleny. Asi je to pomluva, dokonce správce říká, že ten hloupý, chlapík musel močit. Válečné zpravodajství, "Němci vyklidili dvě další města v Rusku".

2. duben 1944 – neděle Hrál jsem dnes večer karty a vyhrál 59 marek. Celkem jsem už vyhrál 300 marek. Rusové stále postupují. Prima počasí. V současnosti, rychlé tání sněhu. Hodiny se dnes večer posunou kupředu o hodinu. Napsal jsem dopis manželce.  Ani jeden balík po dobu měsíců, nevím, co je špatného s poštou.

4. duben 1944 – úterý Siréna oznamující vzdušný nálet zazněla minulou noc okolo jedenácti večer zatím co my jsme byli v posteli. Právě jsme ulehli a nechtělo se nám vstávat. Žádné zprávy týkající se války. Dnes měl jsem bolesti v žaludku, nemohou přijmout žádné jídlo. Počasí deštivé.

5. duben 1944 – středa Žádné zprávy týkající se války. Čekáme pět nových chlapců, připravujeme pro ně místnost. Tolik civilistů už povolali do armády, je to k podivení, že se firma udržuje v chodu. Stále mám problémy s žaludkem.

9. duben 1944 – Velikonoční neděle Dnes jsme šli na procházku. Docela jsme si to užili. Minulou noc siréna hlásila vzdušný nálet alarm a my jsme museli z postele, trval od jedenácti do jedné. Žádné zprávy týkající se války. Stále čekáme na druhou frontu a především mír.  Špatné je to s cigaretami, nepřicházejí balíky, poslední 10. listopadu. Nastoupilo deset nových lidí do práce. Počasí příjemné.

10. duben 1944 – Velikonoční pondělí Znovu noční nálet. Dnes jsme měli návštěvu z jiné skupiny. Napsal jsem tchyni. Žádné jiné zprávy.

13. duben 1944 – čtvrtek Koupil jsem hodinky za čtyřicet marek a dvacet cigaret.  Hromada peněz, ale my je nemůžeme utratit. Stále žádné balíky, několik měsíců jsme žádné nedostali. Dnes večer jdeme na procházku. Minulou noc zase vzdušný poplach.

20. duben 1944 – čtvrtek Jeden z Čechů odtud byl dnes uvězněn, policie ho zatkla, nikdo neví proč. Další zprávy ,"tajná organizace působí v padesáti různých městech v Československu, objevená Němci, dívka zaslechla rozhovor a ohlásila to. Češi jsou popravováni, chlapík, který zde pracuje říkal, že jeho dva kamarádi byli zastřeleni minulou neděli. Pokusili se vyhodit do vzduchu plynárnu v Poličce, lidé je chytili při činu.  Most a muniční skladiště vyhozené úspěšně do vzduchu blízko Brna,

30. duben 1944 – neděle Padala dnes trochu sníh, ale celkem to nebyl špatný den. Hráli jsme fotbal proti Mattlers, prohráli 3:0. Očekáváme deset nových zajatců. Poslední zprávy, "Rusové  se soustřeďují na hranici Rumunska, očekává se velký útok.  Německo, stojí v novinách, je připravené na velkou invazi, tvrdí to každý den. V kartách jsem vyhrál 73 marek.

3. květen 1944 – středa Jel jsem do Schönhengstu (Hřebeč u Svitav) v nákladním autě. Porážel stromy celý den. Byl to úžasný den, protože to byla změna práce. Žádné zprávy.

8. květen 1944 – pondělí Vysílání z Anglie je Čechům, zakázané, ale poslouchají, "až první výstřel invaze bude vystřelený, to bude signál pro velký obrat a největší revoluci v Evropě, kterou svět vůbec kdy viděl. Všechny zvony v Anglii budou znít“. Stále pracuji v Schönhengstu, porážím stromy.

18. květen 1944 – čtvrtek Češi jsou povolávaní bojovat za Německo. První dávka odešla minulé pondělí do Itálie a třetí včera.  Dnešní Zeitung říká "útoky v Itálii mohou být srovnávané s poslední válkou, množství lidí a materiálu nasazené námi je enormní".

28. květen 1944 – neděle svatodušní Dnes máme nádherné počasí. Vedro. Některý z chlapců šli letos poprvé do plaveckého bazénu. Dva důstojníci unesli nějaké armádní auto do města a zanechali ho na náměstí. Zmizeli a zdá se, že to byli angličtí zajatci.Výsadkáři znovu seskočili v Česku, deset je jich ještě na svobodě. My podnikáme úžasné věci v Itálii, máme tam sedm divizí. Včera, německé vojenské jednotky a naši postupovali směrem k Římu, aby aby obsadili hlavní komunikace. Jestli my uspějeme, Němci jsou oříznuti v jednom sektoru. Letáky byly shozené na náš tábor. Máme se přihlásit do britských oddílů Free Corps a bojovat proti bolševizmu. Německo musí být na tom špatně, když tisknou materiály jako tyto pro zajatce.

29. květen 1944 – pondělí svatodušní Žádné zprávy týkající se války.  Dnes jsme šli do bazénu plavat. Když se jeden rozhlédne kolem jako zajatec a vidí všechny mladé manžele tak bezstarostné a šťastné tak si uvědomí, co mu chybí. Před pěti lety sem byl s Alicí v Derby na dostizích. Někdy myslím, že tato válku bude pokračovat po několik let, nemohu její konec.  Bůh je mi svědkem, že nevím. Co bude až skončí. To bude třeba začínat úplně znovu.

3. červen 1944 – sobota Velmi málo spánku poslední noc skrze potíže s žaludkem.  Myslím, že musím mít žaludeční vřed nebo něco jiného s přestávkami asi osmnáct měsíců.

6. červen 1944 – úterý Dnešek je největší den mého vězeňského života. Zprávy od našeho muže, důvěrné sdělení „druhé fronta je skutečností“. Jaké vzrušení to přineslo nám mužům,  kteří dychtivě očekávají zprávy o průběhu války. Dnes ráno, naše pozemní vojenské jednotky ve Francii jsou v Le Havru, v poledne jsme obsadili Dieppe, Cherbourg, Biscay a jedno nebo dvě další místa. Dobrá pozice pro nás a my dále očekáváme výsledky. Eisenhowerova řeč byla ohromná.

11. červen 1944 – neděle Události jsou pro nás významné. Večer švýcarské rádio oznámilo, že Němci prchají z Itálie. Další zprávy, 2,000 britských letadla bombardovalo německé silnice a železnice, německý hlasatel říká, že způsobené škody jsou nepředstavitelné.

13. červen 1944 – úterý Německý generál zajatý u Stalingradu oslovil německý národ s výzvou, aby se vzdali. Dnes večer jsem mluvil s jedním mužem a jeho manželkou u plotu, jsou všichni při nás. Muž mi ukázal mi tureckou cigaretu. Krabičky s nápisy - Stambul ohne. Dostali jsme první balík s cigaretami. Válečné zprávy jsou ohromné, dařící se.

19. červen 1944 – pondělí Žádné zprávy. Německé noviny píší o jejich novém vynálezu, raketové střele. Londýn byl bombardovaný den a noc bombami řízenými na dálku, lidé v podzemních krytech třicet šest hodin. Před dvěma dny Morrison řekl, že toto je zbraně pro Německo stejného významu jako 'velká Berta' v poslední válce.

20. červen 1944 – úterý Jel jsem do Československa (poznámka: protektorát Čechy a Morava) s nákladním autem pro dřevo.  Dnes zprávy hlásí, že Cherbourg je odříznutý našimi vojenskými jednotkami. Nic jiného k oznámení.

21. červen 1944 – středa Dnes večer jsem sledoval velkou přehlídku Hitlerjugend, hasičů, vojáků, ošetřovatelek. Koná se každým rokem o tomto dni, děvčata vypadala báječně bíle oblečená. Stále pracuji u nákladního auta.

22. červen 1944 – čtvrtek BBC zprávy německy, 2 000 letadel bombardovalo včera Německo; byly doprovázeny 700 stihačkami posledního typu, schopných rychlosti 600 kilometry za hodinu. Noviny píší, že Anglie hledá způsob, aby zastavili novou raketovou střelu nazývanou 'Spreng Körper'.

26. červen 1944 – pondělí Trápení celou noc, znovu problémem s žaludkem. Dnes jsem se kroutil v bolestech, úleva nepřicházela. Ráno zvracení, nemohl jsem vstávat.

27. červen 1944 – úterý Jel jsem sanitkou z ubytovny do nemocnice.  V hrozných bolestech.  Vrchní kuchař odmítnul vzít mě autem, má prý benzin na jiné použití.. Je to pes

28. červen 1944 – středa Přijat na operační sál, gumová hadička  nadýmala jako žábu můj penis.  Říkali, že uvnitř čistí kameny. Udělán test moči, vysoká teplota.

29. červen 1944 – čtvrtek Hadici zasunuli jícnem do žaludku, byl zanesený a kyselina byla vypumpována do láhve. Dostal jsem dvě injekce.

30. červen 1944 – pátek Dostal jsem další dvě injekce, odběr krve pro rozbor. Večer jsem dostal dvě tabletky kakaového másla do mého zadku. Test stolice.

1. červenec 1944 – sobota Měl jsem zanechat sklenici moči pro vyšetření. Dnes poprvé jsem měl nějaké jídlo. Od neděle jsem hladověl. Jeptiška mi dala sáček sladkého pečiva.

3. červenec 1944 – pondělí Má nemoc je nyní diagnostikovaná – zánět ledvin a ledvinové kameny. Chlapík na vedlejší posteli odešel včera, dnes přišel k oplocení s jeho manželkou a poslali mládence pro mě. Podali mi ruce a jeho manželku mi dala nový kartáček na zuby a pastu. Daroval mi fotografii se jménem vzadu. Je to báječné jaká rizika někteří lidé zvláště zde podstoupí.

5. červenec 1944 – středa Test prokázal pokles spermií. Doktorka mě volala do kanceláře a ptala se jestli jsem někdy měl pohlavní nemoc. Řekl jsem jí, že to nikdy nebylo. V deset hodin jsem šel do rentgenové laboratoře na snímkování. Příliš mnoho červených krvinek v mé krvi.

6. červenec 1944 – čtvrtek Musel jsem opustit nemocnici, protože je nedostatek postelí. Všichni se ke mně chovali báječně včetně sester. Co se týče Milosrdných sester tak jsou skvělé. Zvláště na sestru Angelu nikdy nezapomenu. Udělala hodně pro mě bez stěžování a předtím než jsem odešel tak jsem projevil svou vděčnost tím, že jsem jí dal dvě tabulky čokolády, hrozinky a sušené švestky. Téměř plakala radostí, když to dostala. Dal jsem také dalším sestrám čokoládu. Podal jsem si rukou se všemi před odchodem včetně pacientů. Jeden muž mluvil velmi dobrou angličtinu a byla bombardovaný v Berlíně. Studuje náš jazyk. Po válce, říká, že jede do Anglie. Je inženýr. Dal mi fotografii. Doktor ho viděl mluvit se mnou a varoval ho, že je nedovolené mluvit se zajatci.

8. červenec 1944 - sobota Očekávám příchod strážného, mě vezme zpět do hlavního tábora. Nemám pracovat nebo něco zvedat ,tak musím čekat a uvidím jak se to vyvine.

12. červenec 1944 Odcházím ze Svitav do Lamsdorfu po rozloučení s Bernardem a chlapci. Přijel do Hornstadtu v devět ráno, spal na německém velitelství, cítil se slabý po dvanácti dnech v německé nemocnici, nic jsem nejedl od té doby, co jsem opustil pracovní tým.

13. červenec 1944 Přijel doo Lamsdorfu v 17 hod. Předal 400 marek, aby byly dány na můj účet. Poprvé v táboře od roku 1940, jaká změna.

14. červenec 1944 Desinfekce. Prohlídka německým lékařským důstojníkem, poslal mne na ubikaci rekonvalescentů.

15. červenec 1944 Vyzvracené jídlo - důsledek zánětu ledvin a ledvinových kamenů. Dělají mi test moči.

20. červenec 1944 Setkal se s dávným přítelem, Bobem Fordem.  Kdo by si pomyslel, že se zajatci po čtyřech letech setkají znovu v Německu.

23. červenec 1944 Psal pár dopisů manželce.

29. červenec 1944 Dostal knižní zásilku od regimentu – nic od manželky tento rok - nevím co se děje.

30. červenec 1944 Dnes jsem si pral prádlo.

1. srpen 1944 Nahlášen znovu do nemocnice na rentgenování, dostal injekci do ramene.

3. srpen 1944 Slabost v zádech a bolest vystřelující do pravého boku, právě jako zánět slepého střeva.

8. srpen 1944 HLÁSIL SE NEMOCNÝ. Močový test, očekávání výsledků rentgenu.  Musí být něco špatně, že pokračují záchvaty.

17. srpen 1944 Prohlédl mne plukovník Wilson, objednal mě znovu do nemocnice v pondělí.

19. srpen 1944 Umyl jsem se pořádně, teď jsem čistý připravený do nemocnice.

21. srpen 1944 PŘIJAT V NEMOCNICI.

22. srpen 1944 Lékařský důstojník řekl, že musí být provedeno další vyšetření. Další rentgenový snímek.

23. srpen 1944 Na operačním stole, další těžká zkouška, cystoskopická prohlídka, trvala hodinu a půl.

24. srpen 1944 Nemohl odpočívat, bolesti kdy já močím, taky krev. Zjištěno ucpání v měchýři.

25. srpen 1944 Ležím v posteli, očekávám výsledky.

29. srpen 1944 Čeká mne operace ledvin kde je kámen. Velká operace. Nyní já mám otravu v ruce, tak musím čekat dokud se to nezlepší.

3. září 1944 Ruka ještě ve špatném stavu, užívám rybí tuk, oranžové tabletky.

7. září 1944 Stále čekání, močový test.

10. září 1944 Další bolesti v břiše a zádech, jsou šílené. Zvýšení teploty. Dán na jiné oddělení a dostal morfium injekci na utišení bolesti, ještě není možné operovat.

13. září 1944 Další rentgenový snímek. Pohled na pár set bombardérů (našich) dnes letících. Vypadají úžasně.

10. říjen 1944 - úterý Ruka lepší. Operace v devět hodin, tři a půl hodiny na stole. Probrání z narkózy asi v šest večer. Dostal morfium injekci.

13. říjen 1944 Cítím se trochu lépe, ale nemůžu se pohybovat, utrpením je oblékání a převlékání, hadice v mém boku, špatně na prsou pro éter.

20. říjen 1944 Stehy odstraněny, chvilka bolesti, ale všechno šlo dobře svaly strašně bolavé, ale co mohu očekávat na rozřezaném těle. Hadice vytažena ven, žádné vytékání.

1. listopad 1944 Učím se znovu chodit, práci dá i pokus o napřímení. Rentgenová zpráva po operaci. 

22. listopad 1944 Tepelné ozařování a masáž. Revmatismus v zádovém svalstvu.

24. listopad 1944 Schopen k propuštění.  Plukovník říká, že ošetření nemůže být zajištěno v hlavním táboře, musím zůstat déle v nemocnici.

25. listopad 1944 Plukovník Wilson zkoušel novou metodu na mých zádech, zmrazil je etylchloridem.

27. listopad 1944 Propuštěn z nemocnice.

30. listopad 1944 Mizerný život, hladovění, žádné balíky.

8. prosinec 1944 - pátek Dneska byli ukradené naše tři příděly chleba, to znamená,že nemáme nic k jídlu pro dalších 24 hodin.

23. prosinec 1944 Lékařský důstojník říká, že mám velkou ránu a musím čekat na počasí k tomu, aby ovlivnilo moje záda a také trápení s plícemi po narkóze. Říká, že mohu být předvolán před další komisi, pochybuji o tom, ale doufám v to.

26. prosinec 1944 Na vizitě nemocných si mě lékařský důstojník zapsal na zrentgenování plic, označil 'Pilné' na zprávě.